Jak pomóc dziecku wybrać zabawę czyli kolejna odsłona tematu "nudzi mi się mamo"

Dzisiaj wracamy do tematu nudy. Dziecięce "nudzi mi się" mieści w sobie wiele znaczeń:
  • potrzebuję Twojej bliskości,
  • chcę być w centrum Twojej uwagi,
  • "pobaw sie ze mną",
  • potrzebuję pomocy, 
  • nie wiem, czym wypełnić czas,
  • znudziło mi się to, co robiłam,
  • jestem zmęczony/a.
Czy odpowiedź typu "to zbuduj coś z klocków" będzie tu pomocna? Raczej nie. Najpierw próbujemy zrozumieć, co tym razem kryje się za słowami dziecka i do tego dopasowujemy nasze działania. Ważne, aby nie reagować impulsywnie i nie zasypywać nudzącego się dziecka milionem pomysłów. 

"Nudzisz się? Też czasami tak mam, że nie wiem, co dalej robić. Ciekawa jestem, co wymyślisz!"

W ten sposób dajemy dziecku przestrzeń na rozwój, samodzielnośc i własne poszukiwania.

Więcej o nudzie: 

Dzieci z trudnościami rozwojowymi często jednak potrzebują pomocy, by nauczyć się wybierać samodzielnie zabawę czy organizować sobie czas wolny. Pytanie otwarte "w co się chcesz pobawić?" bywa dla wielu z nich za trudne. Często radzą sobie w ten sposób, że wymieniają nazwę zabawki, która akurat jest w zasiegu ich wzroku. Mamy też taką grupę dzieci, która chce zawsze bawić się w to samo i najlepiej jeszcze zawsze w taki sam ściśle określony sposób. Tutaj naszym celem będzie rozszerzenie repertuaru ich aktywności. 

Podczas zajęć w gabinecie okazało się, że moje dzieciaki bardzo lubią korzystać z katalogu zabaw. Przypomina on trochę próbnik kolorów w sklepie z farbami. Czasami tworzymy krótkie plany aktywności/zabawy - wtedy przydają się symbole na rzepy.



W okresie pandemii, gdy wszystkie dzieci spędzają w domu dużo więcej czasu, pomocne może być zrobienie takiego katalogu zabaw. Może on przybrać formę rodzinnego plakatu albo słoja z aktywnościami do losowania. 



www.facebook.com/przedszkolnepomyslyPP


Materiały dla Rodziców:
Poniżej link do bazy obrazków z zabawkami, z których korzystałam podczas tworzeniu katalogu zabaw z pierwszego zdjęcia. Symbole pochodzą z programu Boardmaker. Jeżeli brakuje Wam jakiejś zabawki - proszę o sygnał, postaram się dodać.

zabawki - symbole PCS pdf
zabawki - symbole doc

WAŻNE: proponując dziecku "zabawy do wyboru" pilnujemy kilku rzeczy:
  • proponujemy coś, co mamy w domu/w gabinecie,
  • uwzględniamy wiek dziecka i jego umiejętności,
  • bierzemy pod uwagę naszą gotowość do udziału w danej zabawie lub sprzataniu po niej,
  • jeżeli korzystamy z "katalogu zabaw" ich ilość musi być dostosowana do możliwości dziecka - zbyt dużo propozycji do wyboru nie ma sensu; lepiej zmieniać ich zestaw co jakis czas (choć może sie okazać, że jakaś ukochana zabawa zostanie w nim na dłużej),
  • decydując się na wersję z aktywnościami do losowania, upewniamy się, że dziecko jest gotowe na takie rozwiazanie. Nie zawsze to, co wylosujemy będzie tym, na co akurat mamy największą ochotę. Ta wersja sprawdza się raczej przy starszych dzieciach lub gdy chcemy kształtować ich kompetencje emocjonalne. Możemy też zdecydowac się na "wersję light" zadania  i wymieniać wylosowane obrazki, gdy nam się nie spodobają.

Etykiety z zabawkami przydadzą się także do uczenia dzieci samodzielnej zabawy z wykorzystaniem "koszyczków aktywności", ale o tym już nastepnym razem.