Zaplanuj dzień


Koronawirus zmienił naszą codzienność. Zamknięte są przedszkola i szkoły. Dzieci spędzają w domu bardzo dużo czasu. Do tej pory tak się działo jedynie w weekendy lub wakacje (chyba, ze maluch ciągle chorował i czas kwarantanny rodzice mieli na co dzień). Teraz jednak dzieci zostały na dłużej wytrącone ze znanego im rytmu. Niektóre maluchy dobrze sobie z tym radzą. Są jednak i takie, dla których zmiana rozkładu dnia jest źródłem niepokoju. W sposób szczególny dotyczy to naszych dzieci z diagnozą ze spektrum autyzmu. Co możemy zrobić, aby im pomóc? Warto wspólnie z dziećmi stworzyć nasz domowy plan dnia na czas kwarantanny. Im dziecko młodsze, tym w większym stopniu autorem tego planu dnia będzie dorosły. Dobrze jednak włączyć w te działania dziecko. Po pierwsze – poczuje się ono ważne i zauważone przez dorosłych. Po drugie – będziemy widzieć co dziecko jest w stanie z tego naszego planowania zrozumieć. Trzeba pamiętać, że przedszkolak ma jeszcze słabą orientację w czasie. Być może na początku będzie tak, że to dorosły cały plan będzie miał w głowie, a z dzieckiem omówi/narysuje jedynie jego fragment. 

Warto rozróżnić działania dorosłego polegajace na stworzeniu dziecku stabilnego, przewidywalnego otoczenia od omawianego z maluchem i rozrysowywanego planu dnia czy popołudnia. Stały rytm dnia jest potrzebny, opracowany graficznie plan dnia czasem pomaga, ale nie jest konieczny (a w przypadku najmłodszych dzieci i tak niemożliwy do wykonania). 

Czynności, które wykonujemy o stałej porze czy w podobny sposób dają dziecku poczucie bezpieczeństwa. Nie oznacza to jednak, że od tej chwili nasze życie ma stać się monotonne i wszystko ma zawsze przebiegać tak samo. To zresztą i tak nierealne, co widać doskonale teraz, gdy koronawirus wywrócił nasze życie do góry nogami. Plan dnia tworzy jedynie ramy, w których jest miejsce na różne zdarzenia, w tym i naszą kreatywność. Dzięki niemu dziecko wie, co po czym następuje, czego może się spodziewać. Porządkuje to jego świat.

A o czym trzeba pamietać tworząc domowy plan dnia?
  • Aby dziecko mogło korzystać z planu w formie graficznej, musi rozumieć, co oznaczają poszczególne symbole. 
  • Ilość zawartych w nim elementów musi uwzględniać możliwości poznawcze dziecka. 
  • Harmonogram dnia ma być pomocą, a nie zmorą dla rodzica. Ma być realny i uwzględniać potrzeby wszystkich domowników.
Materiały do stworzenia domowego planu dnia znajdą Państwo poniżej: 
Znaki graficzne pochodzą z programu Boardmaker.
W plikach pdf znajdują się przykładowe elementy harmonogramu dnia. Jeżeli komuś jest potrzebny jakiś konkretny symbol, proszę o sygnał w komentarzu lub e-mailu. Postaram się go przygotować. Boardmaker ma w bazie 4500 znaków. Jest szansa, ze się uda 😊
a.ch.