Samodzielna zabawa dziecka - inspiracje dla rodziców

zdjęcie: https://pl.all.biz/
"Pobaw się chwilę sam!"

Dzieci potrzebują bliskości. Czas zabawy z rodzicami jest dla nich ogromną frajdą i gdy tylko to możliwe, warto korzystać z tej szansy na bycie razem. Czasami jednak dorosły ma swoje dorosłe sprawy. I co wtedy?

Wśród metod wspierających naukę samodzielnej zabawy przez dzieci są tzw. koszyczki. Metoda ta została opracowana z myślą o osobach z trudnościami rozwojowymi. Może jednak być wykorzystywana jako element planu dnia każdego dziecka. Jak zawsze potrzebna jest tu jednak równowaga - aktywnościom zaplanowanym przez dorosłego musi towarzyszyć czas swobodnej zabawy dziecka, nawet jeśli jest ona autystyczna, schematyczna czy stereotypowa.  

Sposoby wprowadzania i wykorzystywania planów aktywnosci w zabawie oferuje nam terapia behawioralna. Warto zapoznać się z tym pomysłami, nawet jeśli nie jesteśmy zwolennikami tego podejścia w pracy z dziećmi. Możemy potraktować je jako inspirację do własnych działań. Instruktaż, jak krok po kroku stosować metodę koszyczków w rozwoju zabawy, znajdą Państwo np. w artykule Emilii Wojewódzkiej - terapeuty behawioralnego - link poniżej:


Podobne techniki wykorzystują również terapeuci pracujący z osobami z autyzmem w modelu TEACCH. Przykłady takich aktywności znajdą Państwo na stronie Fundacji Synapsis. Sa to jednocześnie świetne pomysły na ćwiczenia rozwijajace percepcję, koordynację i myślenie dziecka z wykorzystaniem zabawek hand-made łatwych do wykonania w domu: POMOCE JEDNOPUDEŁKOWE

Poniżej mogą Państwo zapoznać się z przykładami konkretnych zabaw zaczerpnietych z bloga atendiendonecesidades.blogspot.com/. Są to aktywności skierowane głównie do młodszych dzieci lub tych z większymi probelmami rozwojowymi i, jak większość pomocy TEACCH, są wykonane samodzielnie przez terapeutów bądź rodziców:









Gdy nie mamy czasu na tworzenie własnych pomocy (a to całkiem prawdopodobne w czasie epidemii ;) możemy wykorzystywać gotowe zabawki, które mamy w domu:


Jeżeli mamy dziecko, który potrzebuje podpowiedzi jak kwykonać konkretne zadanie, możemy przygotować mu wizualną podpowiedź:




Post ten stanowi mieszankę pomysłów zaczerpniętych z kilku modeli terapeutycznych i ma być przede wszystkim inspiracją do własnych poszukiwań. I jeszcze raz zachęcam do zapoznania się z artykułem Emilii Wojewódzkiej, o którym pisałam powyżej - jest to naprawdę rzetelny opis wprowadzania krok po kroku planu aktywności do nauki samodzielnej zabawy przez dzieci. 

***

A moje dzieciaki pracowały podczas zajeć z planem aktywności trochę inaczej - zdobywały poszczególne bazy w naszej sali. Na zdjęciu jest trochę bałaganu, ale to był twórczy nieład :) Była to zabawa starszych i dość dobrze funkcjonujących dzieci. Dla wielu moich maluchów mogłaby być zbyt chaotyczna i skomplikowana. Jednak tutaj zarówno trasę, jak i bazy z zadaniami (materace) przygotowali chłopcy: