Wiosenne zagadki plus kilka słów o tym, dlaczego zagadki są ważne i jak je dostosowywać do możliwości dziecka.

Z dziećmi, z którymi spotykamy się na skypie, rozwiązywaliśmy w tym tygodniu wiosenne zagadki. Może też macie ochotę na taką zabawę w domu?

Znajdziecie je tutaj:  >>wiosenne zagadki 

Ważne:
  • dostosowuję treść zagadki do możliwości dziecka, czasem zamieniam słowo na prostsze, dodaję pytanie pomocnicze, nie czytam wierszyka, tylko opowiadam dziecku o danym przedmiocie/zwierzęciu;
  • jeżeli wiem, że dziecko nie zna np. nazw wiosennych kwiatów, najpierw je razem oglądamy - zagadki mają odnosić się do znanych dziecku obiektów;
  • starszym dzieciom  czytam zagadkę,  ćwiczymy wtedy uwagę słuchowę i przetwarzanie słuchowe. To ważna umiejętność;
  • gdy taka forma zadania jest za trudna dla dziecka, czytam zagadkę pokazując jednocześnie obrazek z odpowiedzią;
  • jeżeli korzystam z gotowych pomocy z zagadkami, stosuję czasem takie ułatwienie: wybieram kilka kart z obrazkami odpowiedzi, wśród których jest ta, której dotyczy czytana zagadka.  jest to ciut trudniejsza wersja niż ta opisana powyżej.
zagadki z gry wyd. Granna "Nowe zagadki smoka Obiboka"

Kolejny etap to samodzielne wymyślanie zagadek przez dziecko. Bardzo intensywnie ćwiczymy tu myślenie - stworzenie zagadki to tak naprawdę próba zdefinowania przedmiotu, wymaga wychwycenia jego istotnych cech. Dziecko ma też szansę zadać zagadkę dorosłemu - dzieci to lubią :) Pojawia się też okazja do zabawy naprzemiennej - raz Ty wymyślasz zagadkę, raz ja.